ID-kaardi uuendamine

ID-kaardiga seotud tarkvara ja sertifikaatide ümber käib üks suuremat sorti  virr-varr ja kiirustamine. Võtame hetkeks aja maha ning püüame selle asja lihtsalt ja arusaadavalt korda teha.

Alates 1. novembrist 2017 on mitmed e-teenused läinud üle uuele turvalahendusele, mis välistab teoreetilise turvariskiga vigaste ID-kaartide kasutamise. Tõenäoliselt on Sinul üks sellistest ID-kaartidest ja kardad, et ei pääse näiteks panka või ei saa anda digiallkirja.

Kuigi kõnealuse turvavea parandamiseks oli nii teenusepakkujatele kui ID-kaardi kasutajatele ette nähtud üleminekuaeg, on paljudeni jõudnud teadmine 1. novembrist kui kuupäevast pärast mida enam e-teenuseid kasutada ei saa. Sertifitseerimiskeskuse andmetel saab turvariskiga ID-kaarte uuendada kuni 31. märtsini 2018, pärast mida ei ole enam võimalik kasutada ID-kaarti autentimiseks ja digiallkirjastamiseks. Seega aega justkui on. Tegelikkuses muutuvad mitmete organisatsioonide teenused uuendamata ID-kaartidele kättesaamatuks erinevatel aegadel. Näiteks Luminor panka saad kuni 10. novembrini, Swedi 15.-ndani jne. Vaata oma teenusepakkuja poolt jagatud infot või kodulehte – tõenäoliselt on asjaga tegelemiseks aega siiski piisavalt.

Aga mida siis ikkagi tegema peab, et elektroonilised teenused töötaksid? Lühidalt, kaks asja: 1. pead uuendama ID-kaardiga seotud tarkvara arvutis ja 2. uuendama ID-kaardi kiibil olev tarkus (sertifikaadid). Kõike seda saad arvuti, ID-kaardilugeja ja internetiühenduse olemasolul teha oma laua tagant.

Paljud inimesed püüavad teha neid tegevusi esimesel päeval (1. novembril), mistõttu koormatakse vastavad süsteemid üle ja üks või teine eelnimetatud tegevus ebaõnnestub. Heal juhul saad ekraanile veateate, halvemal juhul ei juhtu midagi – protsess kas lihtsalt hangub või sulgub haldusvahend ilma midagi teatamata. Tegemist on laiema ID-kaardi haldusliidese arendamise probleemiga, aga see on mõne teise korra jutt.

Soovitus: võta rahulikult ja tee allolevad tegevused üksteise järel läbi. Kui takerdud, proovi mõne aja pärast uuesti sealt, kus pooleli jäid. Kui ikka ei õnnestu, küsi julgesti kas meilt või Sertifitseerimiskeskusest.

Vajalikud sammud

  1. Kindluse mõttes kontrolli enne asja kallale asumist oma ID-kaardi uuendamise vajadust kaardi numbri järgi siit. Tõenäoliselt saad ekraanile teate, et Sinu ID-kaart “on turvariskiga ja selle sertifikaadid tuleb uuendada.”
  2. Sisesta kaart lugejasse, otsi oma arvutist üles “ID-kaardi Haldusvahend”  ja käivita see.
  3. Ava  menüü [Seaded] -> vajuta [Kontrolli uuendusi ja sulge haldusvahend]
  4. Näed teadet “ID kaardi baastarkvarast on saadaval uus versioon”. Vajuta [Alusta paigaldust]
  5. Vajuta järgmises aknas [Run] (või [Käivita])
  6. Vajuta järgmises aknas [Edasi]
  7. Vajuta [Yes] turvalisuse küsimusele ja lase arvutil minuti-paar omaette toimetada.
  8. Kui Sul hästi läheb, avaneb selline aken, mis ütleb, et paigaldus õnnestus. Vajuta [Sulge].
  9. Käivita uuesti “ID-kaardi haldusvahend” (vt. p. 2). Näed ekraanil tumekollast kasti nupuga [Uuenda], vajuta sellele nupule.
  10. Sisesta PIN1, vajuta [Jätka]. Algab sertifikaatide uuendamine, mis võib võtta kuni 10 minutit. Protsessi käigus küsitakse PIN1 ja PIN2 koodi veel mõned korrad – jälgi hoolega ekraanile ilmuvaid küsimusi. Kui saad programmilt uued PIN koodid, jäta need meelde, parem kirjuta üles.

Kui hästi läheb, saad ekraanile sertifikaatide uuendamise õnnestumist kinnitava teksti. Sellega on asi tehtud ja võid oma päris töö juurde tagasi pöörduda.

Kui hästi ei lähe, loe edasi.

Võimalikud veateated ja takistused

  • Viga tarkvara paigaldamisel või haldusvahendi avamisel: “The program can’t start because api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll is missing

    Lahendus: Vaata üle Windowsi süsteemi uuendused ja uuenda kõik asjad kategoorias “kriitlised”. Tee pärast kindlasti arvutile restart ja käivita ID-kaardi paigaldustarkvara uuesti (nt. siit).
  • Viga tarkvara uuendamisel: “Toiming ebaõnnestus”

    Lahendus: vajuta [Sulge] ja alusta mõne aja pärast uuesti punktist 2. Mõni aeg võib antud juhul tähendada mõnda tundi, järgmist päeva või nädalat.
  • Viga sertifikaatide uuendamisel: “Sertifikaatide uuendamine ebaõnnestus”

    Lahendus: ei ole midagi parata, pead proovima mõne aja pärast uuesti. Sel korral pead uuesti alustama punktist 9.
  • Viga sertifikaatide uuendamisel: ID-kaardi haldusvahend sulgub peale nupule [Uuenda] vajutamist ja Sulle tundub, et midagi ei toimunud.
    Lahendus: nii ongi – midagi ei toimunudki. Tõenäoliselt kasutad arvutisse sisseehitatud ID-kaardilugejat. Püüa laenata kuskilt USB-juhtme otsas olev lugeja, ühenda see oma arvutiga ja proovi uuesti 9. punkti tegevust.

Soovitused

  • Novembri alguses on Sertifitseerimiskeskuse serverid tõenäoliselt hõivatud ja sertifikaatide uuendamine ei õnnestu. Soovitame võtta rahulikult ja mitte kiirustada.
  • Kui Sul veel ei ole, tee omale mobiil-ID ja Smart-ID. Viimase jaoks on ühekordseks identifitseerimiseks vajalik kehtivate sertifikaatidega ID-kaart olemasolu. Pärast saad Smart-ID’ga ennast identifitseerida ja allkirjastamist/kinnitamist kasutada kümnete teenusepakkujate juures. Aktiveeri mobiil-ID siit ja Smart-ID siit.

Lisalugemist

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga